NOVEL INTERLOK

ISI DAN MESEJ

1) Perjuangan kemerdekaan
Orang-orang Melayu bangkit menuntut kemerdekaan, orang- orang Cina dan India turut sama mewujudkan persatuan mereka untuk membela nasib mereka di Malaya.

2) Sejarah awal
Manifestasi dasar pecah dan perintah Inggeris yang dijalankan di Malaya oleh pihak penjajah. Kaum Melayu di kawasan kampung, kaum India di kawasan ladang dan kaum Cina di kawasan lombong.

3) Kesengsaraan hidup
Abdullah Hussain turut memaparkan keadaan masyarakat pada awal abad ke-20. Di situlah digambarkan situasi sosial, ekonomi dan politik. Ketiga-  tiga   kaum ini berusaha meningkatkan taraf hidup untuk merubah penghidupan mereka daripada kehidupan yang kurang baik menjadi lebih baik.

4) Perpaduan nasional
Tiga kaum iaitu Melayu, Cina dan India bersatu hati dan bekerjasama, sanggup berkorban demi keharmonian dan keamanan.

NILAI BUDAYA

1) Adat Pengebumian
....Sebentar sahaja orang-orang kampung itu telah banyak yang datang. Mail Jambul juga sampai. Gayah anak Mat Ranggi berpakaian macam hari raya. Mat Ranggi sudah mendapat tempat duduk di atas pelantar dekat pohon cermai. Dia sudah lenguh berdiri agaknya. Lebai Man menyuruh Mail Jambul mengurus segala keperluan mayat. Mencari orang yang akan memandikannya, orang yang akan menyembahyang. Orang yang membuat keranda sudah mulai bekerja mengukur, memotong dan mengetam papan....
                                                                                                                                
2) Adat Menziarahi Jenazah
....Dia melihat pula pada orang-orang lain. Mereka itu telah berkumpul di tangga. Pak Usuh dan isterinya Mak Doyah, Mamat Labu pun ada juga. Mereka ialah tetangga mereka yang paling dekat. Pak Kadim telah mencuci kakinya dan naik ke atas, diikuti oleh Pak Usuh dan Mak Doyah dan Mamat Labu. Mak Limah kembali meraung, apabila dia melihat jiran tetangganya itu datang...
                                                                                                                              
3) Budaya Tolong-Menolong
“Aku juga bingung, Seman. Aku bingung seperti kau.” Lebai Man mengeluarkan kata-kata itu dengan jujur. Dia tidak pernah memikirkan hal serupa ini, kerana hal serupa itu tidak pernah ada ada.  “ Aku fikir lebih baik kita tanyakan kepada tuk penghulu. Bagaimana fikiranmu?”
                                                                                                                             
Minumlah dulu,” kata Lebai Man. “Nanti kita pergi ke rumah tuk penghulu.”
                                                                                                                             
“Marilah duduk di rumah saya, sementara belum ada tempat lain. Makan nasi dengan garam pun kalau sudi apa salahnya,” ujar Lebai Man.
                                                                                                                             
PANDANGAN HIDUP

1) Percaya kepada Qada’ dan Qadar
Mak Limah reda dan menerima dengan hati terbuka atas pemergian Mak suaminya menghadap Ilahi iaitu Pak Musa akibat batuk yang teruk.
Sudah dua bulan lebih sejak hari kematian bapanya. Seman masih dalam keadaan resah gelisah. Akan dan minum tidak berapa dihiraukan amat. Di sana dia duduk termenung dan di sini dia duduk termenung. Ibunya berasa gundah dengan keadaan itu.
“Jangan kauturutkan hatimu sangat, Seman.” kata ibunya. “Aku juga bersedih seperti kau, tetapi sabarlah”.
                                                                                                                  
2) Tidak Mementingkan Pendidikan
Ada segelintir masyarakat yang tidak mahu menghantar anak ke sekolah.
Mereka menganggap bahawa apabila anak-anak bersekolah boleh mengabaikan pendidikan agama seperti mengaji al-Quran.
Menurut daftar saya ini Pak Musa ada anak lelaki yang sudah berusia 11 tahun, mana dia budak tu? Tanya guru besar itu ketika sampai di depan tangga Pak Musa.
“Tak ada di rumah , cikgu. Dia sudah pergi ke rumah pakciknya di Kampung Nibung sudah sebulan lamanya” jawab Pak Musa.
“Baiklah cikgu, kalau dia  balik nanti saya bawa dia ke sekolah”
Setelah guru besar itu berlalu. Pak  Musa ketawa terkekeh-kekeh, diikuti Mak Limah. Dia amat gembira kerana telah menipu guru besar itu.
                                                                                                                     
3) Berpegang Teguh kepada Adat Istiadat
Kim Lock mahu perkahwinan itu mengikut adat istiadat di negeri China, kalaupun tidak seluruhnya, sedikit-sedikit pun dikehendaki juga. Dia mahu pengantin perempuan dijemput dengan tandu pengantin – hua ciao yang ditutup dengan tabir sehingga tidak seorang pun yang dapat melihat waktu pengantin itu dalam perjalanannya  ke tempat perkahwinan. 
                                                                                                                    
4) Sikap Keterbukaan
Sikap keterbukaan ditunjukkan oleh Maniam iaitu melalui persahabatannya dengan Musa dan bapa kepada Seman.
Maniam membantu Seman mendapatkan pekerjaan.
Maniam juga menolong menyelamatkan Poh Eng iaitu anak kepada Cing Huat daripada tentera Jepun.
“Jadi bolehlah tuan menolong saya mendapat kerja di sini?”
“Akan aku usahakan. Tetapi di sini belum ada orang Melayu yang bekerja. Di Bahagian I itu sudah banyak orang-orang Melayu sejak bapamu dulu. Bapamulah yang membuka jalannya”
                                                                                                                     
“Saya minta tuan beri perlindungan kepada dia dan mak saya di sini. Saya mahu kembali ke kampung” ujar Seman.
Maniam bercakap Tamil dengan orang-orangnya. Sejurus kemudian dia berkata kepada Seman.
“Baiklah,” katanya, “Tempatmu dulu masih kosong lagi. Bawalah makmu dan anak perempuan ini ke sana. Kami akan menjaganya.”
                                                                                                                      
NILAI ILMU

1) Ilmu Pendukunan
Peristiwa Mak Limah dan Seman memanggil dukun iaitu, Pak Utih untuk mengubati Pak Musa.
Kemudian dukun itu mengeluarkan bungkusan kuning dari dalam sakunya, daripada bungkusan kuning yang sudah kumal itu diambilnya seketul kemenyan sebesar ibu kaki, lalu di pecah-pecahkan dengan ibu jarinya. Serpihan kemenyan yang jatuh ke atas bara itu menimbulkan asap yang wangi. Sebentar kemudian seluruh ruangan rumah ibu itu telah dipenuhi bara oleh kemenyan. Pak Utih meletakkan ketul kemenyan itu ke atas tikar. Kedua-dua telapak tangannya ditelungkupkan di atas asap, sambil membaca mantera dia menyapu telapak tangan yang sudah diasapkan itu kemukanya tiga kali berturut-turut.      
                                                                                                                
2) Ilmu Firasat Mimpi
Peristiwa Cing Huat bermimpikan ibunya.
Rupanya sudah dua bulan ibunya mati. Dia teringat kira-kira dua bulan yang lalu dan begitulah dia bermimpikan ibunya, tetapi dia tidak fikirkan sangat tentang mimpi itu. Sangkanya dia bermimpi kerana dia tidak pernah lupa pada ibunya, walaupun mimpi itu ganjil. Ibunya menaiki sampan seorang diri dan melambai-lambai kepadanya di dalam sebuah tasik yang amat luas. Cing Huat sedang berdiri di tepi tasik itu, dia memanggil ibunya kuat-kuat, tetapi ibunya seolah-olah tidak mengendahkannya. Barangkali waktu itulah ibunya itu mati.
                                                                                                              
3) llmu Agama Islam
Ismail atau Mail Jambul
Lebai Man mempunyai seorang penolong, Ismail namanya, tetapi dia dipanggil Mail Jambul. Dia memberi kepercayaan kepada penolongnya itu untuk memimpin anak-anak itu bersembahyang. Mail Jambul itu lebih tua daripada budak-budak lain dan dia tahu membaca ayat-ayat Quran yang panjang-panjang serta menghafaz hukum-hukum macam burung nuri.
                                                                                                               
4) Ilmu Perniagaan
Ching Huat
Mereka menolak telur ayam dan telur itik kepadanya, mereka tukar dengan barang keperluan yang dibawanya. Kadang-kadang waktu petang mereka datang membelikan di kedainya. Cing Huat sudah pandai berniaga. Sudah pandai melihat mata dacing dan sudah cekap tawar-menawar. Dia sudah hampir sama pandai dan sama cekap dengan bapanya.
                                                                                                          
TEKNIK KEPENGARANGAN

1) Pengalaman Pengarang
Pernah berkhidmat dengan pasukan Fujiwara di Sumatera, ditahan oleh pemerintah Belanda di Medan, dibebaskan oleh Jepun dan dibawa ke Acheh untuk berkhidmat sebagai penjaga stor dalam perusahaan lombong bijih timah di Pahang pada tahun 1939. Pengalaman berinteraksi beliau dengan pemerintah Jepun, Inggeris, golongan pekerja dari Cina dan India di lombong dan ladang-ladang memberikan sumber idea atau maklumat tentang kedatangan awal para buruh kasar dari Cina dan India yang bekerja di Semenanjung Tanah Melayu. Segala maklumat tersebut dicernakan dengan sempurna ke dalam karyanya iaitu Interlok menerusi keluarga Cing Huat dan keluarga Maniam serta kemasukan buruh Cina dan India ke Tanah Melayu.

2) Unsur Estetika
Kehidupan alam flora dan fauna
Matahari telah mulai tinggi. Panas sudah mulai menyucuk ke dalam kulit. Di langit biru awan berarak dari timur ke barat. Di dalam sawah di kiri kanan batas ban itu, rumput sudah mulai menghijau. Kerbau dan lembu yang dilepas, berkumpul di sana sini bagai pulau-pulau kecil, di tengah-tengah lautan gap dan terbang di sekitar kumpulan lembu dan kerbau itu. Seekor burung gagak terbang dengan bunyi yang riang arah ke selatan.
                                                                                                                        
-Memadankan nama tempat dengan nama pokok seperti Changkat Janggus, Nyior  Condong
-Nama-nama gelaran watak seperti Mamat Labu, Din Jongang, Mat Ranggi, dan Bedah Ranggi.
-Latar tempat yang menarik seperti keadaan dan suasana dalam ladang, kebun, sawah dan perkampungan.

3) Teknik Plot
-Bersifat kronologi iaitu peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam novel mengikut urutan waktu.
-Bermula dari kisah Seman iaitu penduduk asal Tanah Melayu, kisah penghijrahan Kim Lock dan anaknya, Cing Huat serta kisah penghijrahan Maniam ke Tanah Melayu. Setiap kisah dari Bab 1 hingga Bab 3 mempunyai kaitan yang amat menarik dan akhirnya ketiga-tiga watak ini bertaut dalam Bab 4 iaitu Interlok.

4) Teknik Suspens
Sewaktu Pak Musa meninggal dunia dan tidak sempat untuk memberitahu perkara sebenar kepada Seman tentang harta miliknya. Dia mahu berpesan kepada Seman sebelum dia mati dan pesannya itu malangnya  baru setengah sahaja yang disampaikan olehnya. Pesan yang setengahnya lagi mestilah dicari sendiri oleh Seman. Di mana akan dicarinya, kepada siapa dia akan bertanya. Dia tahu ibunya sendiri tidak tahu. Seman ditinggalkan dengan teka-teki.
                                                                                                                      
5) Teknik Dialog
Dialog antara Mamat Labu dengan Seman
“Heh, kenapa kau diam?” Mamat Labu berasa gusar melihat Seman diam serupa itu. Mata Mamat yang riang itu masih bertanya.
“Aku mau ke rumah Lebai Man,” jawab Seman dengan lambat-lambat.
                                                                                                                    
SENI BAHASA
-Perkataan seni berasal daripada kata “sani” yang bermaksud ketulusan hati atau jiwa yang luhur dan indah.
-Bagi Plato, seni merupakan karya yang berasal daripada peniruan bentuk alam.
-Secara jelasnya, seni berbahasa merujuk seni penulisan, terutama dalam membentuk kerangka gagasan keilmuan yang dilahirkan dalam bentuk yang kreatif dan imaginatif.

1) Pengaruh Bahasa Asing dalam Novel Interlok
Pengaruh Bahasa Arab.
Anak Lebai Man bukan tak alim orangnya. Kalau kau mahu yang alim, mengaji Quran dah berapa kali khatam.  
                                                          
Pengaruh Bahasa Inggeris
…perkarangan tanah yang luas, cukup untuk padang basketball
                                 
Pengaruh Bahasa Cina
Sejurus kemudian mereka pun keluar dari tong fang dan sekali lagi memberi hormat kepada orang-orang tua dengan membuat kowtow dan…              

Pengaruh Bahasa India
Maniam sangat suka melihat penari-penari Khathakali yang memakai topeng.

2) Simile.
Tangan Mak Limah yang berkerut seribu dan kurus seperti cakaran itu terus menghentak-hentak..

3) Sinkof.
“Makmu sudah pergi? Nah, kau dengar ni. Kalau aku mati, kau bawalah makmu keluar dari rumah ini…

4) Disfemisme.
Dia orang betina, tak perlu tahu kerja orang jantan.

5) Repitisi.
Orang yang mati itu, tidak mati, orang yang hidup itulah mati, kata hati Seman…

6) Personafikasi
Paman Kok Leng mengangguk-anggukkan kepalanya yang bulan itu dan tocangnya melambai-lambai macam ekor kuda. 
                                                                        
7) Anafora
Rasanya bapanya sudah hampir benar akan mati. Rasanya habis sahaja batuknya itu, nyawanya pun melayang sama.

8) Peribahasa
Mereka itu tahu Seman seorang yang rajin, tidak banyak cakap dan ringan tulang.

9) Hiperbola
Gejolak kemarahan itu menjilat-jilat ke kiri kanan, mencari gas pembakar dari bahan-bahan kering untuk menyemarakkan lagi nyalanya, untuk mempercepat kemusnahan

KESIMPULAN

Kesimpulannya, novel Interlok merupakan karya yang menceritakan perpaduan antara kaum iaitu Melayu, Cina dan India yang berkorban demi keamanan negara. Karya ini juga mengandungi bidang sosial, ekonomi dan politik. Segala pemikiran, nilai ilmu, nilai budaya, seni bahasa dan lain-lain dapat memperlihatkan novel ini sebagai karya sastera yang agung.

No comments:

Post a Comment