TUGASAN INDIVIDU
ANALISIS GURINDAM 12 (RAJA ALI HAJI)
1.0 Pengenalan
Karya agung dalam
konteks dunia Melayu didefinisikan sebagai karya yang nilainya tahan zaman,
iaitu karya yang kekal sepanjang zaman sebagai khazanah budaya dan ilmu Melayu.
Nilai yang dimaksudkan merangkumi nilai seni, budaya, ilmu, pemikiran yang
terdapat di dalamnya, nilai teknik kepengarangan yang digunakan oleh pengkarya
dan beberapa nilai lagi. Menurut Mohd Rashid Md Idris et al. (2014:2), karya
agung ialah karya ulung yang meninggalkan kesan budaya, pemikiran, pandangan
dan falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu bangsa. Karya
ulung pula ditafsirkan sebagai karya yang berjaya meninggalkan kesan seni,
ilmu, falsafah dan nilai budaya serta sosial yang kekal dalam kesedaran dan
ingatan bersama bangsa itu sepanjang kehidupannya. Justeru, dapat disimpulkan
bahawa karya agung ialah karya yang dianggap oleh pelbagai institusi dan badan
berautoriti sebagai karya yang mencerminkan keagungan dan keistimewaan sesuatu
bangsa melalui amalan cara hidup, adat istiadat, falsafah, nilai ilmu dan
sebagainya. Dengan kata lain, karya agung merupakan karya-karya yang berjaya
meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah, budaya dan sosial yang kekal dalam
kesedaran dan ingatan para pembaca.
2.0 Ciri-Ciri Karya Agung
Sesebuah karya
kesusasteraan diangkat sebagai karya agung berdasarkan ciri-ciri yang ada pada
karya berkenaan. Antara ciri-ciri karya agung ialah pemikiran dan falsafah
dalam karya agung, kepengarangan karya agung dan nilai estetika yang terkandung
di dalamnya. Gurindam dua belas karya Raja Ali Haji diangkat menjadi karya
agung sesuai dengan ciri-ciri yang perlu ada dalam sesebuah karya agung.
3.0 Falsafah dan Pemikiran dalam Gurindam Dua Belas
Perkataan falsafah
berasal daripada perkataan Yunani, iaitu Philosophia. ‘Philo’ bermaksud cinta
manakala ‘sophia’ ialah kebijaksanaan. Oleh itu, falsafah bermaksud cinta akan
kebijaksanaan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007:406), falsafah
ditakrifkan sebagai pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu
yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu-ilmu lain. Menurut Mohd Rashid Md Idris
(2012:7), falsafah diertikan sebagai ilmu yang mengkaji dan meneliti objek yang
abstrak dan logikal yang mempunyai hakikat benda-benda dan kejadian di alam
semesta ini.
Menurut Mana Sikana dalam Mohd Rashid Md Idris et. al(2014:17), falsafah ialah suatu kesenian berfikir, yang bernas, waras dan mendalam. Plato mengatakan bahawa falsafah ialah pengetahuan tentang segala yang ada manakala ilmuwan Islam pula mempunyai pandangan yang sedikit berbeza iaitu falsafah mempunyai kaitan secara langsung dengan aspek ketauhidan. Berdasarkan pendapat beberapa tokoh dan daripada beberapa sumber, dapat dirumuskan bahawa falsafah ialah pengetahuan yang mendalam mengenai diri manusia, alam semesta dan Pencipta. Ilmu falsafah juga dapat dicapai berdasarkan kemampuan akal manusia untuk menyelami hakikat kebenaran yang hakiki.
Pemikiran pula ialah idea yang telah dimatangkan dan digarap oleh pengarang dala sesebuah karya. Setiap pengarang mempunyai teknik atau cara tersendiri dalam memilih bahan untuk diterjemahkan dalam sesebuah karya. Terdapat beberapa falsafah dan pemikiran yang ingin diketengahkan oleh Raja Ali Haji dalam Gurindam Dua Belas.
3.1 Keagamaan
Pemikiran utama
Gurindam Dua Belas ialah tentang perlunya agama dalam kehidupan setiap manusia.
Fasal-fasal dalam Gurindam Dua Belas banyak menceritakan tentang agama Islam
seperti mengenal Allah, akhirat, solat dan sebagainya. Pengarang mengajak para
pembaca supaya mengenal Allah yang merupakan Pencipta sekalian alam. Hal ini
dapat dilihat dalam fasal 1 iaitu:
Barang siapa tiada
memegang agama
Sekali-kali tiada
boleh dibilang agama
Maksud yang
terkandung dalam fasal 1 ialah setiap
manusia harus memiliki agama kerana agama sangat penting dalam kehidupan
manusia. Orang yang tidak memiliki agama dianggap orang yang tiada arah dalam
hidupnya. Pengarang menceritakan berkenaan agama pada fasal permulaan kerana
untuk menunjukkan peri pentingnya agama dalam kehidupan kita di muka bumi ini.
Pada zaman dahulu, aspek agama dalam kehidupan tidak dititikberatkan kerana
masih berada pada awal kemasukan Islam malah kepercayaan animisme masih lagi
diamalkan. Oleh itu, pengarang ingin mengajak manusia mengenal Allah yang Esa.
Selain itu, contoh pemikiran yang menunjukkan pengarang mengajak pembaca
mengenal agama ialah dalam fasal kedua iaitu:
Barang siapa
meninggalkan sembahyang
Seperti rumah
tidak bertiang
3.2 Mentaati dan Menghormati Ibu Bapa.
Dalam fasal
kesepuluh, pengarang menceritakan tentang perlunya anak-anak mentaati dan
menghormati ibu bapa. Ibu bapa merupakan insan yang banyak berjasa kepada
anak-anak. Sesungguhnya Allah S.W.T telah berpesan supaya berlaku baik kepada
kedua-dua orang tua. Seperti mana firman Allah di dalam surah al-Isra ayat 23
yang bermaksud:
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya
kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu
bapamu dengan sebaik-baiknya”
Begitu juga
pengarang yang ingin mengajak pembaca agar mentaati ibu bapa sebagai tanda
terima kasih atas pengorbanan ibu bapa yang membesarkan kita dan menjaga kita
sehingga dewasa. Contohnya dapat dilihat dalam Gurindam Dua Belas iaitu,
Dengan bapak
jangan derhaka
Supaya Allah tidak
murka.
Dengan ibu
hendaklah hormat.
Supaya badan dapat
selamat.
3.3 Menahan Diri daripada Melakukan Perkara yang
Mungkar
Contohnya dapat
dilihat dalam fasal ketiga iaitu pengarang menyeru agar pembaca menjaga mata
dan telinga. Mata harus dipergunakan sebaik-baiknya dan jangan sampai kita
melihat perkara yang dilarang oleh Allah S.W.T atau dengan kata lain ialah
menjaga pandangan. Telinga pula mestilah dijaga dengan seeloknya dan jauhkan
dari segala bentuk hasutan serta perkara yang memudaratkan. Contohnya:
Apabila
terpelihara mata
Sedikitlah
cita-cita
Apabila
terpelihara kuping
Khabar yang jahat
tiada damping.
3.4 Memberi Nasihat
Pengarang memberi
nasihat kepada pembaca agar tidak percaya dengan orang yang culas. Pengarang
turut menasihati pembaca agar tidak terlalu berprasangka buruk terhadap orang
lain. Contohnya dalam fasal kelapan, pengarang mengatakan bahawa orang yang
ingkar dan aniaya terhadap dirinya sendiri tidak boleh dipercayai dan orang
seperti ini mestilah dijauhi. Pengarang juga ada mengatakan bahawa jangan
terlalu percaya terhadap orang yang suka menganiayai orang lain.
Barang siapa
khianat akan dirinya
Apalagi kepada
lainnya
Kepada dirinya ia
aniaya
Orang itu jangan
engkau percaya
3.5 Kebijaksanaan
Kebijaksanaan
perlu untuk membezakan antara perkara yang baik dengan yang buruk.
Kebijaksanaan amat diperlukan dalam memilih kawan, guru dan isteri. Seseorang
perlulah menggunakan kebijaksanaan dalam membuat sesuatu pilihan. Contohnya
dapat dilihat dalam fasal keenam.
Cahari olehmu akan
sahabat
Yang boleh
dijadikan sahabat
Cahari olehmu akan
guru
Yang boleh tahukan
tiap sesuatu
Cahari olehmu akan
isteri
Yang boleh
menyerahkan diri
3.6 Kepentingan Pendidikan
Pengarang
mengetengahkan kepentingan pendidikan dalam kehidupan. Pendidikan boleh
mengubah kehidupan seseorang ke arah yang lebih baik. Pendidikan juga membantu
kita membezakan perkara yang hak dan batil. Pengarang mengetengahkan pentingnya
pendidikan dalam gurindam dua belas yang membawa maksud apabila anak tidak
mendapat pendidikan yang sempurna, memungkinkan anak-anak melakukan perkara
yang negatif serta mendatangkan kesan yang buruk kepada ibu bapa pada masa akan
datang.
Jika anak tidak
terlatih
Jika besar bapanya
letih
3.7 Kesabaran
Kesabaran adalah
kemampuan untuk menahan diri dalam menghadapi situasi-situasi yang sulit. sabar
mengandungi ketabahan, ketahanan dalam menghadapi sebarang tentangan dan
ancaman yang akan berlaku. Kita mestilah sentiasa sabar dalam menerima sebarang
berita sama ada baik atau buruk. Contoh rangkap yang menunjukkan perlunya
kesabaran dalam menghadapi sebarang berita ialah:
Apabila mendengar
akan khabar
Menerimanya itu
hendaklah sabar
4.0
Kepengarangan dan Estetika
Keagungan karya
tradisional Melayu turut memperlihatkan kebijaksanaan pengarang dalam mengolah
cerita untuk dipersembahkan kepada para pembaca. Menurut Mohd Rashid Md Idris
(2014:96), kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan
seseorang pengarang dalam berkarya. Kebiasaannya kepengarangan dapat
menerangkan kekuatan, keistimewaan dan kelemahan seseorang pengarang dalam
menghasilkan karya. Kepengarangan juga dianalisis daripada aspek keperibadian
yang perlu dicapai oleh pengarang. Keperibadian merujuk kepada kemuncak
kejayaan pengarang. Pengarang yang bijaksana dapat menggunakan mata penanya
bagi menghidupkan dunia realiti, fantasi, magis dan sebagainya.
Estetik pula ialah nilai keindahan yang terdapat dalam sesebuah karya. Pendekatan estetik ialah menilai teks sastera dengan merujuk kepada aspek keindahan dan kekuatannya. Menurut Mohd Rashid Md Idris et al. (2014:97), estetik ialah rasa keindahan, keseronokan, kegembiraan yang merujuk kepada perkara yang bernilai dan bermanfaat. Keindahan berkait rapat dengan kesan daripada pengalaman, perasaan, pemikiran, imaginasi dan wawasan. Keindahan yang ditonjolkan dapat meninggalkan kesan kepada pembaca dan secara tidak langsung dapat menarik pembaca untuk terus membaca. Keindahan terpancar daripada bahasa yang digunakan oleh pengarang iaitu cara pengarang mengolah bahasa menjadi sesuatu yang indah untuk dibaca oleh pembaca. Raja Ali Haji merupakan pengarang yang bijak dalam penggunaan bahasa bagi menarik perhatian pembaca.
4.1 Biografi Raja Ali Haji
Gurindam dua belas
karya Raja Ali haji merupakan sebuah karya agak berbeza dari aspek
kepengarangannya. Raja Ali Haji menghasilkan gurindam dua belas dengan
menceritakan pengalamannya sendiri. Setiap bait-bait gurindam dua belas
terpapar kisah beliau sendiri dan perkara tersebut diterjemahkan dalam bentuk
karya untuk dipaparkan kepada para pembaca. Raja Ali Haji menceritakan
setiap pengalaman, bayangan, ingatan,
kenangan dan segala hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan beliau di dalam
Gurindam Dua Belas.
Nama sebenar Raja
Ali Haji ialah Raja Ali Haji bin Raja Ahmad Haji. Beliau dilahirkan di Pulau
Penyengat, Kepulauan Riau pada tahun 1809. Beliau mempunyai pengetahuan yang
luas tentang agama Islam dan ilmu pentadbiran. Pengetahuan agama yang ada dalam
diri beliau dipelajari daripada ulamak-ulamak tidak kira di dalam negara
mahupun di luar negara. Beliau juga merupakan mualim dan mengajar bahasa Arab.
Beliau juga terdidik dengan ilmu bidang lain seperti menghasilkan karya yang
berkaitan keagamaan, kesusasteraan, perundangan dan sebagainya.
4.2 Unsur Islam
Pengarang turut
mengetengahkan unsur-unsur Islam di dalam gurindam dua belas. Unsur Islam ini
ditunjukkan melalui perkataan-perkataan yang digunakan dalam fasal yang
terdapat dalam gurindam tersebut. Antara perkataan yang menunjukkan terdapatnya
unsur Islam ialah:
Fasal
pertama:
Barang siapa
mengenal yang empat,
Maka ia itulah
orang ma’rifat.
Barang siapa
mengenal Allah,
Suruh dan tegahlah
tiada ia mengalah.
4.3 Pengaruh Bahasa Arab
Antara pengaruh
bahasa Arab yang digunakan dalam Gurindam Dua Belas ialah ma’rifat, zalim,
haji, zakat dan banyak lagi. Perkataan ini dapat dilihat dalam fasal
pertama, fasal kedua dan fasa keempat.
Fasal pertama :
Barang siapa
mengenal yang empat,
maka ia itulah
orang makrifat.
Fasal kedua
:
Barang siapa
meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya
beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan
haji,
Tiadalah ia
menyempurnakan janji.
Fasa keempat :
Hati kerajaan di
dalam tubuh,
Jikalau zalim
segala anggota pun roboh.
4.4 Pengaruh Bahasa Sanskrit
Antara pengaruh
bahasa Sanskrit ialah duka, raja dan banyak lagi. Perkataan pinjaman bahasa
Sanskrit dapat dilihat dalam fasal ketujuh dan fasal kedua belas.
Fasal ketujuh :
Apabila banyak
berlebih-lebihan suka
Itulah tanda
hampir duka
Fasal kesepuluh :
Betul hati kepada
raja,
Tanda jadi
sebarang kerja.
Hukum adil atas
rakyat,
Tanda raja beroleh
inayat.
4.5 Repetisi
Repetisi bermaksud
perkataan yang diulang-ulang dalam baris. Penggunaan repetisi dapat dilihat
dalam fasal kedua.
Barang siapa
mengenal yang tersebut,
Tahulah ia makna
takut,
Barang siapa
meninggalkan sembahyang
Seperti rumah
tidak bertiang,
Barang siapa
meninggalkan puasa
Tidaklah mendapat
dua temasya.
4.6 Anafora
Anafora
ditakrifkan sebagai perulangan kata di awal baris. Penggunaan anafora
dapat dilihat dalam fasal
kelapan, iaitu perulangan perkataan keaiban.
Keaiban orang
jangan dibuka,
Keaiban diri
hendaklah sangka.
4.7 Sinkof
Sinkof ialah
penggunaan perkataan singkatan. Contoh sinkof ialah tak, nak, mu, kau dan
banyak lagi. Contoh penggunaan sinkof yang terdapat dalam gurindam ini ialah
tak dan mu.
Fasal kesembilan:
Syaitan tak suka
membuat sahabat
Fasal kedua belas:
tanda rahmat atas
dirimu
4.8 Disfemisme
Disfemisme ialah
penggunaan kata-kata kasar dalam sesebuah karya. Contohnya ialah:
Ingatkan dirinya
mati
4.9 Kata Ganda
Menurut Ahmad
Khair et. al (2012:34) kata ganda dihasilkan dengan mengulang atau menggandakan
kata dasar sama ada kata ganda tersebut diulang secara keseluruhan atau pada
bahagian-bahagian tertentu, dan dengan imbuhan atau tanpa imbuhan. Bentuk kata
yang diulang itu dikenal sebagai dasar, manakala bentuk ulangan itu disebut
sebagai kata gandaan. Contohnya:
Laki-laki,
hamba-hamba
4.10 Inversi
Inversi dapat
ditakrifkan sebagai keterbalikan rangkai kata sesuatu perkataan. Inversi juga
boleh dimaksudkan perkataan yang menyalahi hukum D-M. Contohnya ialah:
Lekaslah orang sekalian gusar sepatutnya sekalian orang lekaslah gusar
Tidak boleh orang berbuat onar sepatutnya orang tidak boleh berbuat onar
Lekaslah orang sekalian gusar sepatutnya sekalian orang lekaslah gusar
Tidak boleh orang berbuat onar sepatutnya orang tidak boleh berbuat onar
4.11 Asonansi
Asonansi ialah
perulangan huruf vokal dalam deretan kata. Penggunaan asonansi menimbulkan kesan keindahan
dalam puisi serta menarik minat pembaca untuk
membaca. Contohnya ialah:
Apabila pekerjaan
yang amat benar (perulangan vokal a)
Kebaikan diri
diamkan (perulangan vokal i)
4.12 Aliterasi
Aliterasi
bermaksud perulangan huruf konsonan dalam deretan kata. Contohnya ialah:
Barang siapa mengenal dunia (perulangan konsonan n)
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan(perulangan konsonan g)
Barang siapa mengenal dunia (perulangan konsonan n)
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan(perulangan konsonan g)
KESMIPULAN
Kesimpulannya,
gurindam dua belas merupakan karya yang dianggap agung kerana meninggalkan
kesan budaya, pemikiran, pandangan hidup dan sebagainya kepada para pembaca
khususnya. Sesuatu karya menjadi tonggak keintelektualan sesuatu bangsa dapat
dilihat melalui segala maklumat yang terkandung di dalamnya. Gurindam Dua Belas
merupakan karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah, budaya
dan sosial yang kekal dalam kesedaran dan ingatan pembaca.
No comments:
Post a Comment