HIKAYAT RAJA PASAI

HIKAYAT RAJA PASAI

-HRP ialah karya sastera sejarah Melayu-Islam yang tertua di Nusantara.
-Ditulis dengan aksara jawi, hikayat ini menyorot peristiwa-peristiwa sejarah dalam linkup kerajaan Pasai.
-Hikayat ini mencakupi peristiwa-peristiwa yang terjadi dalam tempoh waktu antara 1280 dan 1400M atau bertepatan dengan 680H hingga 800H.
-R.O winstedt menyatakan Hikayat Raja Pasai ditulis pada abad ke-15.
-Menurut Jones (1999), terdapat 3 manuskrip Hikayat Raja Pasai iaitu di The Royal Asiatic Society, London. Kedua di British Library, London dan ketiga di Bibliotheque Nationale, Paris. (manuskrip yang disalin)

ISI DAN MESEJ

Menurut Kamus Dewan Bahasa Keempat (2010), mesej merujuk kepada sesuatu gagasan, pengajaran dan lain-lain yang hendak disampaikan dalam sesuatu karya sastera.

1) Kedatangan Islam

-Merah Silu bermimpi berjumpa dengan Nabi Muhammad SAW yang mengajarnya mengucap dua kalimah syahadah dan solat.

2) Kehebatan Raja Pasai

-Negeri Pasai bertambah makmur dan maju.
-Berjaya mengalahkan angkatan tentera Siam.
-Tun Beraim Bapa yang terkenal dengan sifat keperwiraan dan ketangkasannya di medan perang.

3) Keagungan Salasilah Raja Pasai

-Merah Silu merupakan anak kepada Puteri Betung dan Merah Gajah.

4) Kesetiaan Kepada Raja

-Kesetiaan Tun Beraim Bapa kepada ayahandanya iaitu Sultan Ahmad.

5) Kezaliman Raja

-Kezaliman raja menyebabkan runtuhnya negeri Pasai.

NILAI BUDAYA

* Pengertian Budaya

-Budaya berasal dari perkataan Sanskrit, iaitu buddayah yang bermaksud budi pekerti atau akal.
-Secara umumnya, budaya merupakan suatu cara hidup yang berkembang dan dimiliki bersama oleh sebuah kelompok orang dan diwariskan dari generasi ke generasi.


1) Taat kepada raja dan pemimpin Contoh:

“Ya Tuanku Syah Alam, jika patik diceraikan dengan tuan patik, baiklah Syah Alam ceraikan badan patik dengan kepala patik.” Maka disuruh sultan penggalkan lehernya; lalu dipenggal oranglah lehernya. Kepalanya dibuangkan ke laut dan badannya disula di Kuala Pasai.
                                                                                                                                                     (m/s 52)

2) Adat meminang Contohnya:

Mereka mempersembahkan segala kelengkapan dan segala perhiasan yang dibawa itu diiringi kata yang baik-baik lagi sempurna daripada yang memberi nasihat pada membersihkan muka segala manusia dan menerangkan segala hati akan pekerjaan meminang tuan puteri itu.
                                                                                                                                                     (m/s 30)

3. Pewarisan takhta Contoh:

Setelah sampai segala makanan itu, maka Sultan pun merajakan seorang anaknya yang tua di negeri Ma’abri itu sebagai ganti baginda menjadi raja.
                                                                                                                                                     (m/s 22)
  

Sultan bertitah, “ Hai segala kamu sekalian menteri hulubalang dan segala rakyat bala tentera, bahawa aku hendak merajakan Sultan Maliku ’I-Mansur ini kerana aku hampirlah rasanya akan meninggalkan negeri yang fana ini kembali ke negeri yang baqa itu. Apa bicara kamu sekalian, sukakah atau tidakkah?”
                                                                                                                                                     (m/s 40)

4) Amalan menyabung ayam Contoh:

Merah Silu sangat gemar menyabung ayam. Ramai juara sabung ayam datang bermain menyabung dengan Merah Silu. Orang yang kalah dibayar taruhannya. Berita itu tersebar kepada kampung lain dan ramailah orang datang bermain sabung ayam di Buluh Telang.
                                                                                                                                                     (m/s 17)

PANDANGAN HIDUP
-Satu konsep mengenai pandangan hidup alam semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai tertentu.
-Suatu konsep yang dimiliki oleh masyarakat  tertentu yang melibatkan hubungan manusia dengan tuhan (agama), alam, dan sesama manusia (Rashid Idris et al: 2014)
-Sistem kepercayaan yang wujud dalam masyarakat tersebut yang dijadikan sebagai panduan dalam kehidupan seharian


1) Penyebaran dan Penerimaan Agama Islam

Pada keesokan harinya, datanglah fakir itu membawa al-quran  30 juz itu kepada Sultan Malikul ‘I-Saleh, maka diunjukkan oleh fakir itu al-quran kepada Sultan Malikul ‘I-Saleh; maka disambutnya dengan takzim lalu dijunjungi serta dibukanya lalu dibacanya, tiadalah ia minta diajari lagi, tahulah ia membaca sendirinya. Fakir dan Syeikh Ismail pun mengucap,“Al-hamdu lillahi rabbi’l-’alamin.” Syeikh Ismail meminta dihimpunkan segala hulubalang dan segala rakyat. Apabila sudah berhimpun sekaliannya, Syeikh Ismail mengajar mereka mengucapkan dua kalimah al-syahada dengan tulus ikhlas serta yakin hati mereka. Sebab itulah negeri itu digelar Darul-Islam, kerana orang negeri itu tidak dipaksa mengerjakan kerja masuk agama islam.
                                                                                                                                                  (HRP: 25)

2) Sumber Alam Semula Jadi


Setelah putus bicara dua bersaudara itu, pada ketika yang baik, mereka pun keluar meninggalkan negeri Semerlanga. Mereka  mengikut jalan arah matahari mati. Mereka berhenti di sebuah tempat, dan kemudian meneruskan perjalanan. Dengan takdir Allah S.W.T, mereka sampai di sebuah negeri bernama Beruana. Mereka membuka perkampungan dan diam di sana, di sebelah-menyebelah sungai itu.
                                                                                                                                                  (HRP: 13)

3) Ketaatan kepada Raja dan Pemimpin

Tinggallah Merah Silu dengan Merah Hasum berdua saudara dan saki-baki rakyat yang masih hidup. Mereka menyembah mengaku akan taat setia kepada anak raja kedua itu untuk terus tinggal di dalam negeri itu.

NILAI ILMU

-Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:1081), nilai bermaksud darjat, kualiti, mutu dan taraf.
-Kehidupan masyarakat Melayu sememangnya tidak boleh terlepas daripada peraturan yang perlu dipatuhi berdasarkan kesepakatan masyarakat.
-Ilmu pula bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan sebagainya.
-Penggunaan istilah seperti pandai besi dan pandai keris  digunakan bagi memberi gambaran bahawa orang Melayu sangat mengiktiraf dan menghormati orang yang berilmu.


1) Ilmu Firasat       
                                                                   

-Menurut Sulastin Sutrisno dalam Mohd Rashid Md Idris (2014:158), orang yang mempunyai ilmu dapat merasai, melihat atau mengetahui terlebih dahulu sesuatu perkara yang belum terjadi.
-Ilmu firasat juga merupakan salah satu bentuk ilmu yang berkait rapat dengan kebolehan ‘membaca’ sesuatu perkara.
-Umumnya ilmu firasat dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu ilmu firasat tilik nasib, firasat mimpi dan firasat terhadap binatang.

a) Firasat Mimpi

Firasat mimpi pula dapat dilihat apabila Merah Silu bermimpi berjumpa dengan Nabi Muhammad.

“Sementara itu Merah Silu bermimpi. Dalam mimpi itu, seorang menampung dagu apabila dengan jari dan mata Merah Silu juga tertutup dengan empat jarinya, lalu orang itu berkata, ”Hai Merah Silu, ucap olehmu dua kalimat syahadah.” Sahut Merah Silu, “Tiada hamba tahu mengucap akan dia.” Kata orang itu, “Bukalah mulutmu.”
     Merah Silu membuka mulutnya. Orang itu meludah ke dalam mulut Merah Silu, dan dirasainya lemak manis. Ujar orang itu, “Hai Merah Silu, engkaulah Sultan Malik as-Salleh. Kamu sekarang telah Islam kerana kamu telah mengucap dua kalimah syahadah. Sekarang segala binatang yang hidup, halal engkau sembelih dan engkau makan. Yang tiada sembelih jangan engkau makan.
     Dalam empat puluh hari lagi ada sebuah kapal datang dari Makkah, barang segala katanya dan barang segala perbuatannya yang berpatutan dengan segala pekerjaan agama Islam orang yang dalam kapal itu janganlah engkau lalui, dan hendaklah engkau turut apa yang diajari itu.ini?”
“Siapakah tuan hamba ini?” Maka sahut suara dalam mimpi itu, “Akulah nabi Muhammad rasul ilahi salla illahi ‘alaihi wa-sallam yang di makkah itu.”….
                                                                                                                                                   (HRP:23)

     Pada keesokan harinya, maka Syeikh Ismail pun turun ke darat menghadap Sultan Maliku’l-Saleh. Apabila bertemu dengan Sultan Maliku’l-Salleh, Syeikh Ismail berkata, “hai sultan, ucaplah oleh tuan hamba dua kalimah al-syahadah.” Maka Sultan pun mengucap, “Asyhadu an lailahaillallah wah dahu la syarika lahu wa asyhadu anna muhammadar ‘abduhu wa rusuluh”.
                                                                                                                                              (HRP:24-25)

Mimpi Merah Silu menjadi kenyataan apabila telah datangnya sebuah kapal dari Makkah yang telah diketuai oleh Syeikh Ismail. Syeikh Ismail telah mengislamkan penduduk Samudera dan negeri samudera telah ditukar kepada Samudera Darul Islam.

b) Ilmu Firasat Terhadap Binatang

-Ilmu firasat terhadap binatang turut diamalkan dalam Hikayat Raja-Raja Pasai.
-Ilmu ini biasanya mengangkat nama binatang yang dianggap luar biasa, memberi keistimewaan kepada sesuatu perkara dan sebagainya.
-Oleh itu, binatang diberikan penghormatan oleh raja-raja pada zaman dahulu.
-Semut memainkan peranan penting sehingga tertubuhnya sesebuah kerajaan atau negeri. Dalam Hikayat Raja-Raja Pasai, nama negeri Samudera dikatakan ada kaitan dengan semut yang besar. Oleh sebab itu, negeri tersebut dinamakan Samudera.

      Tersebutlah hal Merah Silu di Rimba Jerun pergi memburu. Dia membawa seekor anjing pemburuan. Nama anjingnya itu Si Pasai. Merah Silu melepaskan anjing itu, lalu anjing itu menyalak di atas tanah tinggi. Dilihatnya ada seekor semut sebesar kucing. Merah Silu menangkap semut itu lalu memakannya. Merah Silu menyuruh orang menebas kawasan itu lalu membuat istana di situ. Merah Silu pun duduk di sana, dengan segala hulubalang dan rakyatnya. Merah Silu menamakan negeri itu Samudera ertinya semut yang amat besar.        
                                                                                                                                                   (HRP:21)

      Anjing juga memainkan peranan penting sehingga tertubuhnya sesebuah kerajaan atau negeri. Dalam Hikayat Raja-Raja Pasai, penemuan negeri pasai dikaitkan dengan anjing pemburuan Sultan Maliku’l-Salleh yang bernama Si Pasai.

      Pada suatu hari, Sultan Maliku’l-Salleh pergi bermain-main dan berburu dengan segala askar ke tepi laut. Sultan Maliku’l-Salleh membawa seekor anjing perburuan bernama Si Pasai.
          
    “Apabila sampai di tepi laut, anjing pemburuan itu pun dilepaskan. Anjing itu terus masuk ke dalam hutan di tepi laut itu. Si Pasai bertemu dengan seekor pelanduk di atas tanah yang tinggi. Anjing itu menyalak hendak menangkap pelanduk itu. Pelanduk itu hendak menerkam anjing itu, dan anjing itu terus menyalak dan mengacah-acah pelanduk sambil anjing itu berundur…

     Kata Sultan Maliku’l-Salleh kepada segala orang yang ada bersama-sama baginda, “Adakah pernah kamu lihat pelanduk yang gagah seperti ini? Pada bicaraku sebab ia diam pada tempat ini, itulah sebabnya pelanduk itu menjadi gagah.” Jawab segala yang hadir, “sebenarnyalah seperti kata tuanku itu.”
          
     Kata Sultan Maliku’l-Salleh sambil berfikir, “baik tempat ini kuperbuat negeri. Anakku Sultan Maliku’l-Tahir akan dirajakan raja di negeri ini.”

     Kata Sultan Maliku’l-Salleh kepada segala orang yang ada bersama-sama baginda, “Adakah pernah kamu lihat pelanduk yang gagah seperti ini? Pada bicaraku sebab ia diam pada tempat ini, itulah sebabnya pelanduk itu menjadi gagah.” Jawab segala yang hadir, “sebenarnyalah seperti kata tuanku itu.”
          
     Kata Sultan Maliku’l-Salleh sambil berfikir, “baik tempat ini kuperbuat negeri. Anakku Sultan Maliku’l-Tahir akan dirajakan raja di negeri ini.”

     Kata Sultan Maliku’l-Salleh kepada segala orang yang ada bersama-sama baginda, “Adakah pernah kamu lihat pelanduk yang gagah seperti ini? Pada bicaraku sebab ia diam pada tempat ini, itulah sebabnya pelanduk itu menjadi gagah.” Jawab segala yang hadir, “sebenarnyalah seperti kata tuanku itu.”
          
     Kata Sultan Maliku’l-Salleh sambil berfikir, “baik tempat ini kuperbuat negeri. Anakku Sultan Maliku’l-Tahir akan dirajakan raja di negeri ini.”

      Sultan Maliku’l-Salleh pun kembalilah ke istana. Pada keesokan harinya, baginda pun memberi titah kepada segala menteri, tentera hulubalang dan rakyat menebas tanah untuk dijadikan negeri. Baginda membuat istana di tanah tinggi itu.
          
      Setelah selesai jadi negeri itu, anjing pemburuan yang bernama si pasai itu pun matilah di tempat itu. Sultan menitahkan supaya Si Pasai ditanam di situ juga. Negeri itu kemudiannya diberi nama Pasai.
                                                                                                                                             (HRP: 37-38)

2) Ilmu Nujum

Ilmu nujum merupakan ilmu meramal sesuatu.

-Peristiwa Sultan Maliku’l-Salleh mencari permaisuri.
Setelah sudah dipersembahkan oleh orang yang melihat itu, maka disuruh Sultan Maliku’l-Salleh panggil ahli nujum. Datanglah segala ahli nujum “lihatlah apalah oleh tuan-tuan sekalian dalam nujum kamu akan anak raja perlak itu, yang mana baik, kita ambil.”
      Segala ahli nujum pun melihat nujumnya dan membilang-bilang ramalannya serta menggerakkan kepalanya lalu berdatang sembah segala ahli nujum itu, “ Ya Tuanku Syah Alam, jikalau tuan puteri yang duduk tinggi pada martabatnya itu syah alam ambil, nescaya datang kepada anak cucu Syah Alam kerajaan tiada berkeputusan terlalu sekali bahagia.”
                                                                                                                                             (HRP: 31-32)

3) Ilmu Sakti

-Ilmu luar biasa.
-Contoh:
-Kepahlawanan Tun Beraim Bapa
Tun Beraim Bapa terlalu perkasa seperti pahlawan yang tiada tandingannya pada akhir zaman itu. Tingginya tujuh hasta dan bidang dadanya dua hasta. Jikalau tujuh depa tebal kota tanah, dilontarnya dengan batang kelambir, luluh tembus.              
                                                                                                                                                   (HRP:59)
  
4) Ilmu Ghaib

Ilmu yang boleh menghilangkan diri sendiri atau apa-apa sahaja dan tidak boleh dilihat oleh mata kasar manusia.

….Baginda berbahasa pula baginda dengan gurunya pahlawan kampung langgar, maka dilontar sebuah pinang kotai. Maka diparangnya oleh Tun Beraim Bapa penggal dua, sebelah ghaib tiada kelihatan dan sebelah terlantar di bumi
                                                                                                                                                 (HRP:  74)

TEKNIK KEPENGARANGAN

-Kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya.
-Kepengarangan ini dapat menerangkan kekuatan, keistimewaan atau kelemahan seseorang pengarang.
-Seseorang pengarang mempunyai pengalaman artistik dan berharga yang mempengaruhi daya kreativitinya ketika berkarya


1) Teknik Penceritaan

-Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007), teknik penceritaan atau dikenali juga sebagai teknik plot ialah kaedah atau cara yang dipilih oleh pencerita atau penulis untuk membina atau menyampaikan sesuatu cerita atau kisah yang dikemukakannya itu menarik dan tidak membosankan pendengar, penonton atau  pembaca.
-Pengarang akan menggunakan pelbagai kaedah seperti dialog, pemerian, monolog, imbas kembali dan lain-lain bagi menghasilkan karya yang menarik.


2) Pemerian

-Teknik ini digunakan untuk menggambarkan sesuatu seperti pemandangan, kejadian, benda, watak dan banyak
        Tun Beraim Bapa terlalu perkasa seperti pahlawan yang tiada tandingannya pada akhir zaman itu. Tingginya tujuh hasta dan bidang dadanya dua hasta. Jikalau tujuh depa tebal kota tanah dilontarnya dengan batang kelambir, luluh tembus.                                                                                                             
                                                                                                                                                  (HRP: 59)

3) Dialog
-Digunakan untuk perbualan antara watak yang membolehkan pembaca memahami pemikiran, pendapat, pergolakan yang dialami oleh watak-watak.
      Raja Ahmad berkata, “Hai, adinda Raja Muhammad, manatah anak tuan itu, kakanda hendak melihat.”
     Raja Muhammad memanggil inang dan berkata, “Hai inang pengasuh bawalah anakku itu ke mari.”    
                                                                                                                                                     (HRP:3)


4) Monolog Dalaman

-Teknik yang menonjolkan watak-watak berkata-kata dalam hati tanpa sebarang ucapan.
     Setelah mendengar dan menimbangkan kata-kata Merah Hasum itu, Merah Silu berfikir dalam hatinya, “Baiklah, jikalau Merah Hasum berkata demikian kepadaku, aku pun hendak mencari tempat diam.                                  
                                                                                                                                                  (HRP: 15)

5) Unsur Mitos

-Suatu unsur dongeng atau kejadian luar biasa yang tidak dapat diterima logik akal tetapi diketengahkan sebagai suatu peristiwa yang benar-benar terjadi.
-Alat untuk membenarkan sesuatu perkara dalam sesebuah hikayat.
-Dapat menunjukkan kekreatifannya dalam usaha untuk menarik hati para pembaca
-Mitos pembukaan negeri Samudera
     Tersebutlah hal Merah Silu di Rimba Jerun pergi berburu. Dia membawa seekor anjing perburuan. Nama anjingnya itu Si Pasai. Merah Silu melepaskan anjing itu, lalu anjing itu menyalak di atas tanah tinggi. Dilihatnya ada seekor semut sebesar seperti kucing. Merah Silu menangkap semut itu lalu memakannya. Merah Silu menyuruh orang menebas kawasan itu lalu membuat istana di situ. Merah Silu pun duduk di sana, dengan segala hulubalang dan rakyatnya. Merah Silu menamakan negeri itu Semudera ertinya semut yang amat besar.                                
                                                                                                                                                   (HRP:20)
Pengarang telah menerangkan kedatangan agama Islam ke negeri Pasai dengan pengislaman Merah Silu
     Kata Merah Silu, “Asyhadu an al ilahaillallah waasyhadu la syarik lauh, wa asyhadu ana Muhammadar ‘abduhu wa rasuluh.” Setelah sudah dia mengucap dua kalimah itu, maka dia membaca al-Quran tiga puluh juz hingga khatam. Kata orang banyak dan segala hulubalang akan Merah Silu itu, “Ada pun raja kita ini keluar katanya itu tiada kita tahu akan katanya itu.”                                                            
                                                                                                                                                  (HRP: 24)

SENI BAHASA

-Perkataan seni berasal daripada kata “sani” yang bermaksud ketulusan hati atau jiwa yang luhur dan indah.
-Bagi Plato, seni merupakan karya yang berasal daripada peniruan bentuk alam.
-Secara jelasnya, seni berbahasa merujuk seni penulisan, terutama dalam membentuk kerangka gagasan keilmuan yang dilahirkan dalam bentuk yang kreatif dan imaginatif.

1) Pengaruh Bahasa Asing dalam Hikayat Raja-Raja Pasai

Pengaruh Bahasa Arab
Kamu sekarang telah Islam kerana kamu mengucap dua kalimah syahadah.
Sekarang segala binatang yang hidup, halal engkau sembelih dan engkau makan.

Pengaruh Bahasa Jawa
Maka tatkala didengar ayahanda dan bonda baginda sembah Raden Galuh demikian…

Pengaruh Bahasa Sanskrit
Pasai lalu masuk ke dalam istana Sultan Ahmad.

2) Gaya Bahasa dalam Hikayat Raja-Raja Pasai

Simile
Raja Muhamad terpandang rebung di tengah-tengah buluh itu besarnya seperti badan manusia.

Sinkop
…”Pergi engkau katakan kepada saudaraku, …”
…jikalau Merah Hasum berkata demikian kepadaku

Disfemisme
…berjaga-jaga seperti adat segala raja-raja beranak
Maka ditanamkan orang seperti adat segala raja-raja…

Eufemisme
Ketika itu sultan sudah gering.
Sultan Malikul ‘l-Mansur pun berangkat berjalan ke tepi…

Polisindeton
jikalau ia berdiri di pintu maka berseri pintu, dan jikalau ia berdiri di lepau maka berseri rupa lepau itu dan jikalau ia berdiri di pekan nescaya bercahaya segala pekan itu.

Anafora
Berita Tun Abdul Jalil masyhur hingga ke benua Jawa.  
Berita itu juga sampai kepada Tuan Puteri

KESIMPULAN

Secara keseluruhannya, karya agung merupakan sebuah karya klasik yang telah meninggalkan kesan dalam aspek budaya, pemikiran, pandangan dan falsafah hidup yang berkekalan sehingga hari ini bersama sesuatu bangsa. Karya agung juga boleh dianggap sebagai cerminan terhadap budaya masyarakat Melayu. Hal ini demikian kerana, lazimnya penceritaan yang dihasilkan oleh penulis dalam penghasilan karyanya melambangkan adat dan budaya masyarakat Melayu yang masih kekal sehingga ke hari ini. Meskipun terdapat unsur mitos atau dongeng dalam sesetengah karya namun, masih lagi terdapat unsur-unsur pengajaran dan nilai yang boleh diambil dalam karya-karya klasik tersebut. Antara contoh karya klasik yang terdapat dalam masyarakat Melayu ialah Hikayat Hang Tuah, Hikayat Raja-Raja Pasai, Merong Mahawangsa, Misa Melayu, Tuhfat al-Nafis, Sulalatus al-Salatin dan sebagainya. Dalam Hikayat Raja-Raja Pasai misalnya, kami telah mengkaji daripada pelbagai aspek misalnya, nilai budaya, pandangan hidup, nilai ilmu, teknik kepengarangan, dan seni bahasa. Ternyata karya ini merupakan karya yang sangat tinggi nilainya kerana terdapat banyak perkara yang mampu dikupas dalam karya ini. Ini membuktikan bahawa karya ini sememangnya karya sangat sesuai digelar sebagai karya agung dan karya ini perlu dikekalkan dan diketengahkan dalam masyarakat dan generasi akan datang.






















No comments:

Post a Comment